Logopedie

Taalontwikkeling begint nog voor de geboorte. In de baarmoeder kan een kind vanaf 20 weken naar stemmen luisteren en taal horen. Als er bij kinderen of volwassenen communicatieproblemen zijn kan de logopedist vaak helpen. Denk dan aan problemen in het begrijpen van taal of problemen ervaren bij het formuleren van taal.

 

Als logopediste houdt Natalie Moekasan zich binnen het Therapeuticum bezig met de ontwikkeling van spraak, taal en communicatie.

 

Spreken, eten & drinken en communiceren

Natalie werkt met alle leeftijdsgroepen. Haar werkgebied bevindt zich op het vlak van adem, stem, spraak, taal, slikken en gehoor. Problematiek rond het eten en drinken bij zuigelingen en jonge kinderen heeft haar speciale aandacht.

 

Een aantal voorbeelden uit de praktijk:

  • Een leerkracht heeft al enige weken last van zijn stem. Door eenvoudige oefeningen leert hij zijn stem beter kennen. We maken samen een plan om 'de nieuwe stem' toe te passen.
  • Ik werk veel aan huis bij zuigelingen om hen wanneer er problemen zijn optimaal te leren drinken en/of eten. Een tijdje geleden zag ik Femke van 6 maanden oud. Zij spuugde en kokhalste meteen als zij maar iets wat dikker is dan melk in haar mond kreeg. Na onderzoek bleek dat Femke meer tijd nodig had. De 'kokhals-reflex' was nog iets te heftig en moest meer naar achteren op haar tong verschuiven. Mijn advies luidde: zorg dat Femke veel (veilige) dingen in haar mond kan stoppen. Het speelgoed moet niet alleen maar glad en zacht zijn, andere structuren zijn ook belangrijk, juist bijvoorbeeld een stukje schoon kokosmat, of een nieuw nagelborsteltje. De prikkels om te kokhalzen zullen langzaam worden afgeremd. Na een week nam Femke haar eerste hapjes zonder te spugen.
  • Als een kind bijna vier jaar is moet hij of zij alle klanken kunnen vormen. Lukt dat niet dan ga ik als logopedist aan het werk bijvoorbeeld: Dave van 4 jaar zei nog pin i.p.v. spin en saar i.p.v. schaar. Het gehoor van Dave was prima, echter het verschil horen tussen klanken was nog moeilijk. We oefenden in het luisteren naar verschillende geluiden middels geluidenlotto’s of zelfgemaakte geluiden en spelletjes. Dave leerde zo anders te luisteren. Toen hij ook nog leerde dat de slang ssssss zegt en de gans GGGGGGG (fonetisch), kon Dave al snel het woord schaar goed uitspreken.
  • Irem van 2,5 jaar sprak nog niet. Samen met zijn ouders keek ik wat Irem helpt bij het ontwikkelen van zijn spraak en taal. De omgeving moest zich aanpassen aan het tempo en het niveau van Irem. Ouders leerden langzamer te spreken en eenvoudigere taal te gebruiken. Dit pasten zij toe in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld tijdens het aankleden. De ouders benoemden dan tijdens het aankleden wat ze deden, zoals: ‘jas aan',  'broek aan', 'schoen aan' etc. Irem kon twee maanden later praten in driewoordzinnen! 

 

Het antroposofisch mensbeeld maakt dat ik ook anders kan kijken. Als een kind bijvoorbeeld een k-klank niet kan maken dan gaan we in de reguliere logopedie de k-klank uitlokken door andere klanken te gebruiken die op dezelfde plaats gevormd worden. Vanuit de antroposofie kan de benadering zo zijn dat de ik-krachten nog onvoldoende aanwezig zijn. Zekerder worden en ergens voor staan zijn dan duidelijke emoties. Dit kan ik dan concreet meenemen in mijn behandeling.